The Concept of Goodness in Theravada Buddhist Philosophy
Keywords:
Concept, Good, Theravada Buddhist philosophy
Abstract
Goodness or evil are problems with the meaning and criteria for diagnosis. For example, what and how to call goodness or evil, but this problem may be only in the Thai language, the only way to use the Pali word. The meaning and the criteria for this matter is that of Jane, so the word goodness and evil in Thai has a very broad meaning, only the word ‘goodness’ is broader than the word ‘evil’. People behave morally is called good people. Delicious food that people eat may be said that this meal is good, this is a good restaurant. The engine is powerful or works neatly; people are called good engines, hammer ready to use so this is a good hammer. Favorite movie People who like this movie are good. Beautiful paintings People say that this picture is good or if the image may sell high prices people like that picture is the same. The school is managed and taught effectively. It's called a good school, the same three people say that good, but the meaning is that it may not be the same because it is good. The other one is good because it is suitable for his use, the other one is good because he will sell a lot of profits, Likewise The one that many good people may say that is not good. Some look on the one hand as good. Look at other aspects may not be good, some behaviors or expressions, in a local or social good. The other one is not good. As so I cannot or at least not clear, May be classified as good ethics. Good in aesthetics well in the economic sense itself.References
เดือน คำดี. (2534). พุทธปรัชญา. พิมพ์ครั้งที่ 1. กรุงเทพมหานคร: โอ.เอส.พริ้นติ้ง เฮ้าส์.
พระพรหมคุณาภรณ์ ป.อ.ปยุตฺโต. (2553). พุทธธรรมฉบับปรับขยาย. พิมพ์ครั้งที่ 36 กรุงเทพมหานคร: สำนักพิมพ์ผลิธัมม์.
พระสมปอง มนฺตชาโต (วงษ์สะอาด). (2553). การศึกษาเปรียบเทียบเกณฑ์ตัดสินความดีในปรัชญาของเพลโต้กับพุทธปรัชญาเถรวาท, บัณฑิตวิทยาลัย มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.
พระฤกษ์ดำรงค์ ปญฺญาธโร (จันทร์แสง). (2554). ศึกษาวิเคราะห์และรูปแบบนำเสนอเรื่องกฎแห่งกรรมที่ปรากฏในละครโทรทัศน์ : เรื่องเย้ยฟ้าท้าดิน. วิทยานิพนธ์หลักสูตรพุทธศาสตรมหาบัณฑิต สาขาปรัชญา บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัย มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.
ประเวศ อินทองปาน. (2553). พุทธปรัชญาในพระไตรปิฎก. พิมพ์ครั้งที่ ๓. กรุงเทพมหานคร : สำนักส่งเสริมและฝึกอบรม มหาวิทยาลัยเกษตรศาสตร์.
Abraham Velez de Cea. (2015). The Criteria of Goodness in the Pali Nikayas and the Nature of Buddhist Ethics, Journal of Buddhist Ethics, Theology Department Georgtown University.
MICHAEL J.SANDEL, JUSTICE WHAT’S THE RICHT THING TO DO? ความยุติธรรม (สฤณี อาชวานันทกุล แปล), (กรุงเทพฯ: สำนักพิมพ์ openworld, ๒๕๕๔), พิมพ์ครั้งที่แรก, หน้า๑๕-๒๖.
พระพรหมคุณาภรณ์ ป.อ.ปยุตฺโต. (2553). พุทธธรรมฉบับปรับขยาย. พิมพ์ครั้งที่ 36 กรุงเทพมหานคร: สำนักพิมพ์ผลิธัมม์.
พระสมปอง มนฺตชาโต (วงษ์สะอาด). (2553). การศึกษาเปรียบเทียบเกณฑ์ตัดสินความดีในปรัชญาของเพลโต้กับพุทธปรัชญาเถรวาท, บัณฑิตวิทยาลัย มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.
พระฤกษ์ดำรงค์ ปญฺญาธโร (จันทร์แสง). (2554). ศึกษาวิเคราะห์และรูปแบบนำเสนอเรื่องกฎแห่งกรรมที่ปรากฏในละครโทรทัศน์ : เรื่องเย้ยฟ้าท้าดิน. วิทยานิพนธ์หลักสูตรพุทธศาสตรมหาบัณฑิต สาขาปรัชญา บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัย มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.
ประเวศ อินทองปาน. (2553). พุทธปรัชญาในพระไตรปิฎก. พิมพ์ครั้งที่ ๓. กรุงเทพมหานคร : สำนักส่งเสริมและฝึกอบรม มหาวิทยาลัยเกษตรศาสตร์.
Abraham Velez de Cea. (2015). The Criteria of Goodness in the Pali Nikayas and the Nature of Buddhist Ethics, Journal of Buddhist Ethics, Theology Department Georgtown University.
MICHAEL J.SANDEL, JUSTICE WHAT’S THE RICHT THING TO DO? ความยุติธรรม (สฤณี อาชวานันทกุล แปล), (กรุงเทพฯ: สำนักพิมพ์ openworld, ๒๕๕๔), พิมพ์ครั้งที่แรก, หน้า๑๕-๒๖.